Diabetes 2.0 Nu 22 år senare och fortfarande diabetiker….

Nu 22 år senare och fortfarande diabetiker….

Vad har förändrats? Jo, tekniken. Den har blivit så mycket bättre med olika pumpar och cgm mätare. Själv har jag en mätare som läser av sockret varje minut, dock har den fördröjning på upp mot 10 min. Sensorn sitter på armen. Genom denna har jag fått lite bättre koll på mina värden. Då jag kan ta små små doser insulin för att pressa ner värdena.

Allt är inte frid och fröjd när man pressar till max, man får utstå en massa biverkningar. Är kroppen väldigt van vid extremt höga blodsockervärden måste man sakta sakta sänka värdena. Det är inte heller lätt, för när man gör medvetna saker påverkar det oftast mer än väntat. Biverkningarna är tyvärr många, hade jag inte brytt mig om 10-15 extra år hade jag nog fortsatt som vanligt (nu såhär med all måendeskit som händer). Men jag väljer att leva! Biverkningarna är bland annat

1. Lägre värde = ofrivillig viktökning eftersom kroppen tar upp allt och lite till. Spelar ingen roll om jag äter sallader 24-7…..mer insulinet = ökad vikt……

2. Lägre värden = ökad risk för insulinkänning/koma, innan kunde jag känna när sockret gick neråt 5 mmol, nu känner jag inte av ”känningen” förrän 1-3 mmol = allvarligt läge snabbt, då jag kan sjunka 10-15 mmol på 15 min.. Tur Vegas väcker mig på natten iaf.

3. Jag mår illa var och varannan dag

4. Ångest för viktuppgången, lite stressad av den kontrollmani man måste utföra 24-7

5. Det stör ut fibromyalgin, vilket göra att jag har förbaskad värk spec i rygg/ljumske, sedan gör värken att blodsockret ökar som i sin tur gör att jag måste pressa ner det med mer sprutor, mer insulin= ökad vikt…. ökad trötthet

6. Nervsmärtor i foten så fort jag får en topp över 17 mmol

7. Fler (lågt socker) känningar = fler (snabbt höga blodsockervärden) rekyler = ”kroppen utstår” flertalet maratonlopp varje vecka……

8. Jag fryser och svettas om vart annat

9. Synrubbningar

10. Kan ej träna utan att hamna nära farligt i värde

MEN jag väljer att leva! Och allt detta kommer lugna sig… inom några år…. och under tiden har jag världens finaste familj, föräldrar och vänner som har förståelse och massvis av kärlek. Och Vegas, min trogne Vegas som höjer min livskvalité så enormt!!

 

Kommentera här: