diabetesvovve 18.0 P4 Kronoberg

 
P4 Kronoberg
 
oj, vad det hänt mycket sedan jag skrev sist. P4 Kronoberg, Rebecka skrev en artikel om händelsen på Gaklerikal Grand Samarkand. Kort sammanfattning : jag och Vegas skulle gå och miljöträna en lördagsmorgon kl varväl strax innan 10. Ingen affär hade öppnat och Vegas betedde sig lite oroligt. Väl inne i gallerian satte jag mig vid första bästa bänk och kollade mitt blodsocker. 2,9 visade mätaren och pil rakt neråt, fördröjning på 5-10min betydde ju att sockret låg ännu lägre. 
 
Plötsligt kom väktaren och bad oss lämna gallerian pga att Vegas var under utbildning. Protesterade, eller rättare sagt ifrågasatte om det verkligen var deras policy. 
 
Efter samtal med instruktör + en på svenska service-och signalhundsförbundet bestämde jag mig för att direkt anmäla till DO. För varför inte assistanshund under utbildning? Men färdigutbildad? Hur ska så hunden fungera felfritt i de miljöer den inte får träna i. Så himla korkat.... Någon vecka efter jag fått lämna Samarkand så bestämmer vi möte med Mats som är centrumcheg på gallerian. Han ville förklara deras syn på saken, men också träffa Vegas och se "vad för hund" han var... Vegas hade inget problem att få samtycke vilken snäll och mysig hund han var. Vi fick därefter lite "dispans" att träna på Samarkand. Helst när det ej var så mycket folk, och inte hela tiden. Ulrika min instruktör sa direkt att Vegas arbetar 24-7 och från den dag han fick tjänstetäcket är han en arbetande signalerande och alarmerande diabeteshund. Vegas SKA vara med 24-7....
 
Veckorna gick och vi både tränade och handlade på Grand Samarkand ihop, jag och min Vegas. Jag valde att inte dra tillbaka anmälan då problemet fortfarande kvarstår! Tillgänglighet! Okunskap. Tanken på den person som kanske kommer till gallerian och blir utsläng och inte Vågar säga ifrån, inte Vågar besöka andra ställen. Därftligt kommer jag inte dra tillbaka någon anmälan, aldrig någonsin förrän tillgängligheten är ett faktum.
 
Pejje gjorde intervjun, kl.6.30..... jag hade knappt fått tillbaka min röst efter en veckas förkylning. Blev rätt okej ändå förutom att jag glömde hälften vad jag velat sagt. 
Efter att artikeln publicerats blev det känslostorm hos många människor, åsikter till höger å vänster, återigen bevis på massor av okunskap! MEN också många människor som förstod VIKTEN av en assistanshund. Jag känner att jag är nöjd för NU är debatten igång, folk vill veta mer. Folk engagerar sig i frågan som än sålänge bara är berörd på ytan. Heja oss!!
 
Vet ej hur man länkar, kopiera nedanstående text och klistra in i din webbläsare så kommer du till artikeln och intervjuer
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6691963
 
 
 
 

Kommentera här: