diabetesvovve 15.0 träning och kommande mässa

Träning på stan och kommande "funka för livet" mässa

I veckan var jag och Vegas nere på stan och tränade tillsammans med instruktören. Första gångerna vi var nere på stan och tränade var Vegas lite stressad av alla människor, cyklister, affärer och inte minst alla hundar. Men träning ger färdighet har jag hört och det stämmer! Vi har ju inte tränat många tillfällen på stan, men mer i andra situationer och miljöer. Detta ger även resultat, det såg jag tydligt i tisdags. När jag och Ulrika stod och pratade la sig Vegas självmant, detta hade absolut INTE hänt för någon månad sen.

Inkallningen från 15m på gågata (där det ej var mycket folk) gick superbra, även med störning i form av ett ”kamp rep” och en PIP-boll…. Såg rätt kul ut när Vegas i 180 knyck satte av mot mig, samtidigt som han ville stanna och ta leksakerna men, viktigt ord: VALDE att fortsätta springa mot mig. Där kände jag att vi nått ett mål som jag inte trott var möjligt. JAG var viktigare än en boll…..haha alltså det är stort!!

Vi tränade inkallning, plattläggning synlig och osynlig varav Vegas klarar ligga stilla bättre om han ser mig. ”gå fint” övningar och ”stanna”. Självklart gick vi in på Espressohouse och fikade, ett av få caféer där alla hundar är tillåtna. Tack vare tjänstetäcket har vi som diabeteshundekipage/assistanshund större tillgång till platser. Vegas får följa med nästan överallt, dock måste vi alltid fråga så det är okej, helst via mail så vi kan ta med oss godkännandet om någon skulle motsätta sig vår vistelse i en butik eller på en plats.

Fick även en förfrågan om jag och Vegas kunde ställa upp och visa/prata med folk på en mässa i Kalmar. Mässan heter ”Funka för livet” håller på 3-4maj, men vi kommer finnas där den 3:e maj mellan kl. 10.00-15.00. https://www2.kalmar.com/sv/evenemanget/a1373071/funka_for_livet_motesplats_1373071/detaljer

Mässan/mötesplatsen vänder sig till alla med någon form av funktionsnedsättning. Diabetes ÄR en funktionsnedsättning, INTE en ”lyxsjukdom” som tyvärr många fortfarande tror…..okunskap :/…….

Kommentera här: