DIABETESGALAN 2018

Igår var den viktigaste dagen på året enligt min mening! Under många många år har den 14/11 betytt sorg och ångest, det datum jag blev konstaterad diabetiker..... MEN igår betydde dagen glädje och trevligheter, genom att många fler blir uppmärksamma på att diabetes inte ”BARA” är att äta/inte äta och sprutor. 
 
Jag och Vegas var med i spotlighten, att förmedla alla de gånger Vegas räddar min dag, att på ca 15sek få med den Trygghet Vegas ger är svårt men hoppas det nådde fram. Vi (jag, sambon & Vegas) var med på rep, genrep och direktsändningen. Finns på viaplay. FORTSÄTT bidra med cash!!! Som jag alltid säger så kan ingen göra allt men alla kan göra något!!! Swisha det ni kan till forskningen för DET ÄR LIVSVIKTIGT för alla oss med diabetes, men även alla nära och kära. Vänta inte till det drabbar dig eller dina, vi måste få ett slut på denna jäkla sjukdom NU.
 
Galan var fantastisk!! Heja alla medverkande och spec alla bakom scen, shit vilket arbete dessa underbara människor gjorde! Bra jobbat!
 
Nu har man landat hemma, hunden har sovit hela vägen hem, trötta är vi alla men såååå värt det! Nu blev Jag pepp på att hitta på något som kan driva till kunskaper.... hm.... jag har en liten ide.... 😉
 
 
 
 /kisses&hugs
 

Kommentarer:

1 Anna-Maria:

Vad roligt att se er med assistanshundar på galan häromdagen!
Jag har inte diabetes men binjurebarksvikt vilket påverkar kortisolet i kroppen. Pga flera andra sjukdomar har jag väldigt svårt att få det att hålla sig på jämna och bra nivåer och det går inte att mäta på samma sätt som blodsocker. Jag har börjat titta på möjligheterna att skaffa en alarmerande assistanshund som känner av kortisol. Det finns en färdigutbildad hund i Sverige hittills och några fler i Europa men det är fortfarande väldigt nytt.
Du har möjligtvis inte tips på fonder/bidrag att kunna söka för hjälp med finansiering?
Hur är det annars att leva med assistanshund? Ni hade ju hundar med er på galan, det är alltså möjligt att ha med sig dem även på konserter och liknande saker? Främst tänker jag då på om hunden klarar av det med ljudvolym och så, inte om det är tillåtet att ha med sig.
Hoppas det är okej att jag ställer några frågor. :) Ha en bra fredag!

Svar: Hej ja galan var en häftig upplevelse, den gör gott i många aspekter. Jag fick stipendie från Filipsällskapets livsglädjesfond och tack vare dom har jag kunnat utbilda min hjälte. Hundarna klarar alla olika miljöer genom att man tränat, miljöträning. Självklart måste man känna sin hund och hur den reagerar på bla ljud. Vegas la sig och sov 😊, plus så hade han fettvadd i öronen under galan, det hade inte behövts men eftersom vi varit med på genrep mm kände jag att jag ville minimera lite av ljuden. Så absolut kan hunden vara med överallt i stort sätt, vissa har säkert med hunden på konserter men jag hade kanske inte tagit med om man ej hade en specifik plats där hunden också kan få sitt utrymme & lugn mm. (Ps...jag själv går ej på konserter så inte rätt person att svara 😃)
Att leva med en assistanshund är det bästa jag gjort, den trygghet det skapar dagligen går inte att få på något annat sätt, förutom ett botemedel då dvs. Det är självklart endel arbete, man ska hålla igång det man lärt honom och mig själv under utbildningen för att kunna forts vara i tjänst. Jag har även fibromyalgi + dysfunktionell bukspottkörtel. Och eftersom en diabeteshund också är utbildad assistanshund hjälper han mig plocka upp saker jag ber om, kan öppna dörrar, lådor, men även dra av strumpor och kläder, dra upp mig om jag sitter tex på golvet osv så han gör min vardag lättare att ta sig igenom 😃

Fonder vet jag ej förutom Filipsällskapet. Kanske du kan kolla med ditt landsting om dom har några bra fonder, eller kanske något förbund via dina andra sjukdomar som kan hjälpa påvägen. Kolla med Rotary, hm... eller minnesfonder.

Hoppas du fick några svar, och bara skriv fler frågor om du har, jag svarar på det jag kan 😃👍🏻 Ha en skön helg!!
NennY

2 Anna-Maria:

Hej igen! Tack för det utförliga svaret! 😊Det var faktiskt via Filipsällskapet som jag hittade till din blogg. Jag har mailat dem och frågat om det är möjligt att söka stipendium via dem även om det inte är diabetes det handlar om. Det är ju på många sätt väldigt likt det. (Drömmen, förutom att bli frisk såklart, är att kunna få en insulinpump för kortisonet istället för att ta tabletter 7 ggr/dygn. Men det används inte i Sverige... 🙄) Har mailat till alla möjliga ställen och frågat om bidrag, det värsta som kan hända är ju att man får ett nej tänker jag. 😅

Jag är musiker och fiollärare (när jag inte är för sjuk för att orka/kunna jobba som för tillfället), därav att jag är ganska intresserad av hur en hund skulle klara av att vara med i sådanna situationer. Det är ju min vardag när jag bara orkar med det. 😊Det skulle verkligen underlätta att kunna ha hjälp av en hund i de situationerna också.

Jag förstår att det är mycket jobb och träning med att ha en assistanshund men jag tänker precis som du säger att det positiva väger upp. Skulle jag kunna få ett bättre och mer självständigt liv vore det ju guld värt verkligen! Jag har också flera andra sjukdomar som krånglar till det, bland annat endometrios och fibromyalgi, så jag skulle även vara hjälpt av en assistanshund i sånna situationer som du nämner. Vissa dagar är det verkligen otroligt långt ner till golvet... Haha! 🙈

Har du några tips om hurdant läkarintyg som krävs? Vad det ska innehålla och hur det ska vara utformat liksom? Jag har försökt hitta information om det men lyckas inte och min läkare är inte någon höjdare så jag räknar med att behöva dels övertala honom och dels behöva säga mer eller mindre vad han ska skriva.

Tack igen för dina svar! 💐 Hoppas du haft en bra helg och får en fin vecka!

Kommentera här: