Diabeteshundmoment

Hej alla! Har varit påväg att skriva flera gånger men saker kommer emellan 🤣. Igenkänningsfaktor någon?

Var ska jag börja....  
Asssistanshundsträningen rullar på, vi tränar nu på moment som passivitet (tråkträning men ett BIG MÅSTE när man har en Ferrari). Vi jobbar även med diabetesmarkeringar, Platsliggning både synlig och dold, den dolda är ett h-vete då jag har tränat min hund i 1 1/2 år att var med mig... alltid.... det faller sig inte naturligt i all vardagsträning vilket gör att det inte tränas så frekvent.

Det största och viktigaste steget just nu är att Texas, den busen har börjat markera ordentligt för mina låga blodsockervärden!!!! Hurrra!!! Det är så tydligt att det är galet. 

Vi började träna diabetesdoft genom att han skulle identifiera och belönas. Därefter gömde jag doft på olika ställen samt på mig själv.... det gick sådär, han började upptäcka mina riktiga värden men vi kom ej vidare.... Min instruktör tipsade då om att han måste starta ”kedjan”, och redan första låga blodsockret kvällen efter satt det!! Innan har jag påvisat mitt låga blodsocker genom att visa doften på armen/handen och först då markerade han. NU:

Första tillfället gick jag till kylskåpet för jag ville ha honom nära utan att påvisa doft (och alla ni som har matmotiverade hundar vet) Texas kom som en raket dit, men jag visade ingen doft utan låtsades pyssla med något. HELT PLÖTSLIGT såg man poletten ramlade ner!!! Texas har ett spec NU STIRRAR jag på dig när han precis upptäcker att blodsockret är lågt. Tror Texas tänkte - VAAAA!! Annan doft!! Nu måst jag agera så jag får min köttbulle!! Och det gjorde han!! Texas började duttmarkera på handen/arm sedan la han sig, slängde fram sin labbetass på mitt fot/ben och fortsatte dutta. 

Igårkväll busade jag med Texas (i sängen 🙈🤣🤪) jag hade fruktansvärd huvudvärk men alla vet att har man en 1 1/2 åring så är det bara gilla läget, det var stor kamp om nallen & helt plötsligt mitt i leken tvärstannade Texas och ”stirrade”, då sa jag -var är det? Texas började dutta på min hand/arm sedan dutta mot munnen (där är doften som tydligast). Jag litade mer på honom än vad jag själv kände (för pumpen visade 4,9). Vi sprang ikapp ut i köket för att kolla mitt blodsocker och Jajjamen!! 3,2mmol låg det på!!! Woooohoooo!! Texas 🦖🤎🙌🏻grymma du!!

 

#diabetesvovve #svenskaserviceochsignalhundsförbundet #filipsällskapet #assistanshund #livräddare

Kommentera här: